Ηλεκτρικά scooters: τα προβλήματα και η διέξοδος της μικροκινητικότητας

Ηλεκτρικά scooters: τα προβλήματα και η διέξοδος της μικροκινητικότητας

 

Του Ανδρέα Β. Παπαχαραλάμπους, Δημάρχου Στροβόλου

 

Η χρήση των ηλεκτρικών scooters για τη διακίνηση εντός πόλεων καθιερώνεται προϊόντος του χρόνου. Παράλληλα με την αύξηση της χρήσης τους προκύπτουν προβλήματα πρακτικής φύσης, τα οποία επηρεάζουν την καθημερινότητα του κοινού. Ως εκ τούτου, καθίσταται επιτακτική ανάγκη εξεύρεσης λύσεων εκ μέρους του κράτους και των τοπικών Αρχών.

Κατ’ αρχάς, οι οδηγοί των scooters πρέπει να γνωρίζουν ότι η χρήση τους επιτρέπεται μόνο σε ποδηλατόδρομους ή σε δρόμους με όριο ταχύτητας μέχρι 30χλμ/ω. Η παραγνώριση της συγκεκριμένης οδηγίας προκαλεί πολλά προβλήματα στο οδικό δίκτυο, αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχημάτων και θέτοντας την ασφάλεια, πρώτα των ίδιων των χρηστών σε κίνδυνο.

Πέραν τούτων, η ασυνειδησία που επιδεικνύουν σε ορισμένες περιπτώσεις οι χρήστες των scooters δημιουργεί άλλου είδους προβλήματα. Ιδίως η στάθμευση ή εγκατάλειψή τους σε πεζοδρόμια, αντί στους καθορισμένους χώρους, προκαλούν δυσχέρειες προσβασιμότητας και δυσκολίες διακίνησης των συμπολιτών μας με κινητικά προβλήματα. Για τον λόγο αυτό, οι Δήμοι της μείζονος Λευκωσίας αποφάσισαν σε κοινή σύσκεψη την οριοθέτηση των σημείων αφετηρίας ενοικίασης των scooters και των σημείων στάθμευσής τους. Επιπλέον, από κοινού ζήτησαν από τις εταιρείες παροχής να ενισχύσουν τις περιπολίες για περισυλλογή και συντήρησή τους.

Οι πιο πάνω προβληματισμοί δεν αφορούν στη σημασία της μικροκινητικότητας. Εξέφρασα και στο παρελθόν την άποψη ότι η νέα αυτή τάση μπορεί να προσφέρει πολλά ευεργετικά αποτελέσματα, ιδίως στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις. Η θετική επίδρασή της στο περιβάλλον, στο κυκλοφοριακό και στην ίδια την ποιότητα ζωής μας δεν μπορεί να είναι αμελητέα. Ωστόσο, η εύρυθμη εξέλιξη και η αξιοποίησή της απαιτούν σημαντική και πολυεπίπεδη προεργασία, καθώς και αγαστή συνεργασία μεταξύ του κράτους και των τοπικών Αρχών. Κυρίως δε, απαιτούν εμπέδωση της κατάλληλης κουλτούρας εκ μέρους του κοινού, που συνεπάγεται ατομική ευθύνη για συμμόρφωση με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, καθώς και σεβασμό στον συνάνθρωπο και στο περιβάλλον.

Στην Κύπρο βρισκόμαστε ακόμα στα αρχικά στάδια της μικροκινητικότητας. Στον Δήμο Στροβόλου προσπαθούμε να συμβαδίζουμε με την εξέλιξη και τις ανάγκες της κοινωνίας. Κατά συνέπεια, δεν επιθυμούμε σε καμιά περίπτωση να σταθούμε εμπόδιο στη νέα αυτή μορφή διακίνησης που, κατά τα φαινόμενα, εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό τους συμπολίτες μας και συμβάλλει στην επίλυση διάφορων αρνητικών φαινομένων. Λαμβάνουμε υπόψη τις παρατηρήσεις των δημοτών ως προς τα προβλήματα που σχετίζονται με τη χρήση των scooters και, σε συνεργασία με την Αστυνομία Κύπρου -η αρωγή της οποίας είναι επιθυμητή και πολύτιμη- επιχειρούμε να διαμορφώσουμε το κατάλληλο πλαίσιο -υποδομών και κανονισμών- για την ομαλή προσαρμογή της τοπικής κοινωνίας στις νέες τάσεις.