Συνέντευξη Δημάρχου με Δημοσιογραφική Ομάδα Λυκείου Απ. Βαρνάβα, 16/2/16

Μια μικρή «έφοδος» στο Δημαρχείο Στροβόλου

Μιλήσαμε με τον Δήμαρχο, Δρα Λάζαρο Σαββίδη

Μετά από περίπου δυο μήνες ενασχόλησής μας με τη δημοσιογραφία (ως μαθητές του τμήματος Δημοσιογραφίας Ενδιαφέροντος Β΄ Λυκείου), μας δημιουργήθηκε η ανάγκη να ενταχθούμε δυναμικότερα στην ομάδα των ενεργών πολιτών! Γι΄ αυτό, στις 26 Οκτωβρίου, κάναμε μια μικρή προγραμματισμένη «έφοδο» στο Δημαρχείο Στροβόλου, όπου μας δέχτηκε με μεγάλη προθυμία, ο Δήμαρχος, Δρ Λάζαρος Σαββίδης. Η αρχική μας σκέψη ήταν να συζητήσουμε μαζί του για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αφορούν τον Δήμο μας, ώστε να μπορέσουμε να τα εντάξουμε στο Πρόγραμμα «Νέοι Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον, στο οποίο συμμετέχουμε. Όμως τελικά είχαμε μια διαφωτιστική εφ΄ όλης της ύλης συζήτηση. Επικεντρωθήκαμε σε θέματα που απασχολούν εμάς τους πολίτες, όπως είναι π.χ. η ασφάλεια και η φτώχεια και ποια είναι η δράση του Δήμου σχετικά με αυτές, μιλήσαμε για το περιβάλλον και εκφράσαμε ακόμα και κάποια παράπονα και ανησυχίες μας. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον Δρα Σαββίδη, που μας άνοιξε τις πόρτες του Δημαρχείου και μας έδωσε την ευκαιρία μιας πολύ ξεχωριστής εμπειρίας. Επίσης, τον ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την εποικοδομητική και άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε μαζί του.

Ηλέκτρα Χριστοπούλου Β4

εκ μέρους των μαθητών του τμήματος Δημοσιογραφίας Ενδιαφέροντος Β΄ Λυκείου

Κύριε Δήμαρχε, αρχικά να σας ευχαριστήσουμε που μας δεχτήκατε και που μας δίνετε την ευκαιρία να έχουμε αυτή τη συζήτηση μαζί σας.

Θέλουμε να μας πείτε ποια είναι η δράση του δήμου, ώστε να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και κυρίως τα προβλήματα φτώχειας και ασφάλειας.

Καταρχάς, θέλω να τονίσω ότι και οι Δήμοι έχουν επηρεαστεί πολύ από την οικονομική κρίση. Πιο συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός του Δήμου Στροβόλου από 22 εκ. ευρώ τώρα έχει μειωθεί στο ποσό των 17 εκ. ευρώ, με αποτέλεσμα να έχουν επηρεαστεί και οι διάφορες δράσεις του Δήμου. Θα ξεκινήσω με το θέμα της ασφάλειας. Ένας Δήμος πρέπει να διατηρεί το οδόστρωμα σε καλή κατάσταση, ώστε να αποφεύγονται τα ατυχήματα, όμως δυστυχώς δεν πραγματοποιείται πάντα η προγραμματισμένη συντήρησή του, με αποτέλεσμα να γίνεται η έκτακτη διόρθωση. Το ίδιο γίνεται και με τα πεζοδρόμια, αφού δεν μπορούμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες για επιδιόρθωσή τους, με τον τρόπο που το κάναμε στο παρελθόν.

Όσον αφορά το θέμα της φτώχειας, παρόλο που η τοπική αυτοδιοίκηση δεν είναι υπεύθυνη για την κοινωνική πρόνοια, ο Δήμος μας έχει ιδρύσει το «Πολυδύναμο Κέντρο», το οποίο λειτουργεί από τη δεκαετία του 1990. Σ΄ αυτό στεγάζεται και η  «Στέγη Ενηλίκων». Επίσης, ο Δήμος μας λειτουργεί 13 Παιδικές Λέσχες σε αντίστοιχο αριθμό δημοτικών σχολείων και το καλοκαίρι λειτουργεί λέσχη για παιδιά με ειδικές ανάγκες. Τέλος, έχουμε το «Συμβουλευτικό Κέντρο», το «Ανοικτό σχολείο» για ενήλικες και παιδιά και τις διάφορες κατασκηνώσεις για παιδιά του Δημοτικού.

Ο θεσμός του «αστυνομικού της γειτονιάς», ενώ είχε εφαρμοστεί μας ενθουσίασε, νιώσαμε ασφαλείς, και μάλιστα τον βλέπαμε πολύ συχνά να κυκλοφορεί στη γειτονιά μας, τον τελευταίο καιρό παρατηρούμε πως αυτό δεν συμβαίνει. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο γι’ αυτό;

Ο θεσμός αυτός υλοποιήθηκε, όταν ήμουν ακόμα στη Δημόσια υπηρεσία. Είναι ένας  πολύ πετυχημένος θεσμός, ο οποίος δυστυχώς επηρεάστηκε κι αυτός από την  οικονομική κρίση και τη μείωση των αστυνομικών, που παρέχει η Αστυνομική Διεύθυνση. Ο Στρόβολος καλύπτεται από 5 Αστυνομικούς Σταθμούς, αλλά στην υπηρεσία του «αστυνομικού της γειτονιάς» διατίθενται μόνο 13 αστυνομικοί, οι οποίοι δεν μπορούν να καλύψουν ολόκληρο τον Δήμο. Αν προσληφθούν τουλάχιστον 300 αστυνομικοί περίπου από τους 600 που αφυπηρέτησαν, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξεως, τότε ο θεσμός θα επανέλθει στο αρχικό του επίπεδο.

Ποια είναι τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, κατά τη γνώμη σας, οι δημότες Στροβόλου και πώς κινητοποιούνται οι δημοτικές αρχές για την επίλυση τους;

Στον Στρόβολο έχουμε 66 πάρκα με παιδότοπους, περίπου 29 οργανωμένα πάρκα που διαθέτουν καθιστικούς χώρους, διαδρόμους περιπάτου και πλατείες και γενικά 278 χώρους πρασίνου και νησίδες. Τα περιβαλλοντικά προβλήματα του Στροβόλου είναι οι καταστροφές που δημιουργούνται από κάποια άτομα τα οποία δεν χρησιμοποιούν τους χώρους με σεβασμό, όπως για παράδειγμα τα grafitty… Επιπλέον, τα φώτα, τα παιχνίδια και οι κάδοι που είναι τοποθετημένοι σε αυτούς τους χώρους, συχνά καταστρέφονται και αναγκαζόμαστε να κάνουμε συνεχείς επιδιορθώσεις, με αποτέλεσμα να σπαταλούμε τις πιστώσεις του Δήμου εκεί που θα μπορούσαμε να τις χρησιμοποιήσαμε για κάτι πιο ουσιαστικό.

Μια πρωτοβουλία του δήμου για κομποστοποίηση οικιακών αποβλήτων αναπτύχθηκε πριν δυο χρόνια. Πώς εξελίχθηκε; Είστε ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα;

Όχι, δεν είμαι καθόλου ικανοποιημένος… Όταν άρχισε το πρόγραμμα αυτό, τα αποτελέσματα ήταν θετικά. Όμως με το πέρασμα του χρόνου η προσπάθεια σταμάτησε.  Μερικές οικογένειες συνεχίζουν, αλλά όπως έδειξαν τα πράγματα, αν δεν θεσμοθετηθεί η κομποστοποίηση, δεν θα εφαρμοστεί στο βαθμό που πρέπει. Δυστυχώς, αν δεν υπάρχει νομοθεσία σχετικά με κάποιο θέμα, η οποία να επιβάλλει στον Κύπριο πολίτη κάτι, όπως σ΄ αυτή την περίπτωση την κομποστοποίηση, αυτός δεν το εφαρμόζει. Ελπίζω εσείς, τα παιδιά, η νεολαία, να είστε αυτοί που θα βοηθήσετε στην εφαρμογή αυτών των περιβαλλοντικών προγραμμάτων, αλλά και ότι θα επηρεάζετε τους ενήλικες, ώστε να  καθιερωθεί ο θεσμός αυτός, ακόμα και χωρίς να υπάρχει νομοθεσία.

Να αναφέρω ότι  ήδη το Τμήμα Περιβάλλοντος του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, ετοιμάζει τη σχετική νομοθεσία, η οποία πιθανότατα θα ψηφιστεί μέχρι το τέλος του χρόνου. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι είναι ένας πολύ καλός θεσμός, ο οποίος θα βοηθήσει στη μείωση των αποβλήτων. Όπως γνωρίζετε, η Κύπρος είναι το κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με το πιο ψηλό  ποσοστό αποβλήτων και χωματερών. Θεωρώ ότι η κομποστοποίηση είναι απαραίτητη για την προστασία του περιβάλλοντος και πρέπει να αρχίσει σε μια πιο σταθερή βάση.

Ας περάσουμε τώρα σε κάτι διαφορετικό, πάλι περιβαλλοντικό. Εμείς οι μαθητές κινούμαστε περισσότερο με τα πόδια ή με τα ποδήλατά μας. Κάτι που μας δυσκολεύει λοιπόν στη μετακίνησή μας είναι η απουσία ποδηλατόδρομων και συχνά πεζοδρομίων, ακόμα και στην περιοχή του σχολείου. Προγραμματίζετε κάτι γι΄αυτό;

Το συγκοινωνιακό σύστημα δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά ρυθμίζεται από το κράτος. Φυσικά, η τοπική αυτοδιοίκηση συνεργάζεται πολύ στενά με τους συγκοινωνιολόγους του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και ΄Εργων (πρώην Συγκοινωνιών και ΄Εργων). Όλοι θέλουμε ποδηλατόδρομους που να συνδέονται μεταξύ τους, αλλά υπάρχουν δυστυχώς κάποιες αντικειμενικές δυσκολίες.

Έχει καταρτιστεί ένα σχέδιο, το οποίο έχει ενταχθεί μέσα στα ευρωπαϊκά προγράμματα της βιοκινητικότητας, και θα το βλέπετε σταδιακά να παίρνει «σάρκα και οστά». Μέσα από το σχέδιο αυτό επιχειρούμε το «Γραμμικό Πάρκο», το οποίο ξεκινά από τη Λακατάμια και φτάνει μέχρι τη Λευκωσία, να περάσει την «πράσινη γραμμή».

Επίσης, μετά από συνεργασία των περισσότερων Δήμων της Λευκωσίας, ιδρύθηκε μια εταιρεία που ονομάζεται «Αναπτυξιακή Εταιρεία Λευκωσίας» και μέσω αυτής υποβάλαμε μια αίτηση στο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων να εντάξει στα προγράμματα βιοκινητικότητας περισσότερες διαδρομές για τα ποδήλατα.

Οι Δήμοι ίδρυσαν ακόμα μια εταιρεία, τη «Διαδημοτική Εταιρεία Ποδηλάτων», η οποία με σχετικό προγραμματισμό δημιούργησε σε διάφορα σημεία της πόλης μεγάλο αριθμό σταθμών για ποδήλατα. Όμως το εγχείρημα αυτό δεν πέτυχε. Παρουσιάστηκαν σοβαρότατα προβλήματα. Η όλη προσπάθεια ήταν βασισμένη στη διαφήμιση, αλλά επειδή συνέπεσε με την οικονομική κρίση, οι πιθανοί χορηγοί δεν απευθύνθηκαν σε μας, ώστε να ενισχύσουν οικονομικά την προσπάθεια αυτή.

Τέλος, να αναφέρω ότι σε κάποιες πόλεις της Ευρώπης, στις οποίες δεν μπορούν να κατασκευαστούν ποδηλατόδρομοι λόγω φυσικών εμποδίων, χρησιμοποιείται από ποδήλατα ένα μέρος του οδοστρώματος. Αυτό μελετάται και από το δικό μας αρμόδιο Υπουργείο και προσπαθούμε τώρα να δούμε αν μπορούμε να εφαρμόσουμε ένα τέτοιο σχέδιο εντός του Στροβόλου.

Και ένα μικρό παράπονο… Πέρσι η θεατρική παράσταση του σχολείου μας δεν  δόθηκε στο θέατρο του Δήμου, διότι το ενοίκιο του είναι πολύ ακριβό. Δεν θα έπρεπε ο Δήμος να κάνει μια ειδική τιμή για τα σχολεία της περιοχής ή ακόμα και να διαθέτει δωρεάν το χώρο;

Ειδικές τιμές υπάρχουν όταν δημόσια ή ιδιωτικά σχολεία και φιλανθρωπικά ιδρύματα ζητήσουν τον χώρο του θεάτρου για κάποια εκδήλωση. Όμως, ακόμα και στην περίπτωση που αυτή η τιμή δεν ικανοποιεί, εισηγούμαι να ζητήσετε από τη Διευθύντρια του σχολείου σας να έρθει κοντά μας με κάποια πειστικά επιχειρήματα. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει. Πολλές φορές στο παρελθόν βοηθήσαμε σχολεία.

Πρέπει όμως να έχετε υπόψη ότι το κόστος για τη λειτουργία του θεάτρου είναι πολύ ψηλό. Προσπαθούμε όσο το δυνατό περισσότερο να επιχορηγούμε τις εκδηλώσεις, δημιουργώντας έναν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, όμως δεν τα καταφέρνουμε πάντα. Μην ξεχνάτε ότι η οικονομική κρίση χτύπησε και τους Δήμους. Αν η κρατική χορηγία εξακολουθούσε να ήταν όπως στο παρελθόν, τότε θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε περισσότερο. Λόγω λοιπόν της μείωσης των κονδυλίων, επηρεάστηκαν και όλες οι υπηρεσίες που προσφέρουμε.

Κύριε Δήμαρχε, δεν είμαστε ενήμεροι για πολλές δράσεις του δήμου. Δεν νομίζετε πως πρέπει να έρθουμε πιο κοντά, να σας βλέπουμε στα σχολεία μας, να εγκαινιαστεί μια επικοινωνία σχολείου – δήμου; Να στηρίζουμε ως νέοι και συνάμα να επωφελούμαστε πιο μαζικά από τις δραστηριότητες του δήμου;

Δέχομαι απόλυτα τη θέση σας. Είναι λάθος δικό μου και του δήμου το ότι φαίνεται  πως δεν είμαστε κοντά στα σχολεία όσο θα έπρεπε. Επειδή η εκπαίδευση ανήκει στο κράτος και οι κτιριακές εγκαταστάσεις εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Σχολικής Εφορείας, ο Δήμος φαίνεται να είναι μακριά από αυτά. Επαναλαμβάνω ότι αυτό είναι δικό μας λάθος… Γι΄ αυτό έχω πει στην γραμματέα μου να διευθετήσει συναντήσεις με τους Διευθυντές των σχολείων του Δήμου μας. Είναι κάτι που πρέπει να προγραμματίσουμε μεθοδικά, γιατί τα σχολεία είναι πάρα πολλά!

Ενώ οι διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό μάς γέμισαν αισιοδοξία, τις τελευταίες μέρες μιλάμε πάλι για δυσκολίες και αδιέξοδα. Ως πολιτικό πρόσωπο, πώς βλέπετε το μέλλον των νέων και  της Κύπρου μας γενικότερα;

Θέλω να πιστεύω πως είναι θετικό. Το κυπριακό πρόβλημα είναι πολυδιάστατο, έχει πολλές πτυχές, οι οποίες δεν μπορούν να ικανοποιηθούν στο σύνολό τους από ένα σχέδιο λύσης, γι΄ αυτό και η επίλυσή του είναι πολύ δύσκολη. Δυστυχώς, δεν μπορεί να επέλθει μια δίκαιη λύση στον βαθμό που εμείς επιθυμούμε. Γι΄ αυτό αντιλαμβάνεστε ότι είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε το καλύτερο δυνατό, χωρίς να καταπατηθούν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ελπίζω ότι οι πολιτικοί μας ηγέτες θα πλησιάσουν όσο το δυνατό στη λύση που επιδιώκουμε.

Κλείνοντας ποιο είναι το μήνυμά σας προς τους συμμαθητές μας και αναγνώστες της εφημερίδας μας;

Το μήνυμά μου προς τους αναγνώστες της εφημερίδας σας θα αποτελέσει έκφραση της τοπικής αυτοδιοίκησης προς τον δημότη. Εκεί που ο κάθε δημότης νιώθει ότι ο Δήμος έπρεπε να του προσφέρει κάτι παραπάνω, ας έρθει κοντά μας.

Το μήνυμά μου προς εσάς τους νέους είναι να προσανατολίζεστε στα μαθήματά σας, να νιώθετε σιγουριά, να μπορείτε να εκφράζεστε ελεύθερα, ώστε να είστε σε θέση μεγαλώνοντας να δημιουργήσετε μια διαφορετική κοινωνία. Εσείς είστε το μέλλον, εάν μάθετε να εφαρμόζετε σωστά τους θεσμούς και τους νόμους. Είμαι βέβαιος ότι από εσάς θα έχουμε κάτι καλύτερο.

Ποιες θεωρείτε ως κυριότερες αιτίες αποτυχίας του προγράμματος (Διαδημοτική Εταιρεία Ποδηλάτων);

Η κύρια αιτία αποτυχίας του προγράμματος είναι η μη σωστή συντήρηση των ποδηλάτων και γενικά του όλου συστήματος από την εταιρεία που ανέλαβε τη λειτουργία του συστήματος.  Επιπρόσθετα δεν έχουμε ακόμα πετύχει να διαδώσουμε τη χρήση του ποδηλάτου όπως συνέβαινε στο παρελθόν.  Σήμερα η πλειοψηφία των κατοίκων χρησιμοποιούν τα δικά τους οχήματα σε αντίθεση με το ποδήλατο ή ακόμα και με τις δημόσιες συγκοινωνίες.  Η τάση αυτή θα πρέπει να αλλάξει με ειδικές εκστρατείες ενημέρωσης και διαφήμισης από την Διαδημοτική Εταιρεία Ποδηλάτων και την εταιρεία ή οργανισμό που θα αναλάβει την προώθηση του συστήματος.

Υπάρχουν σκέψεις για επαναφορά του προγράμματος;  Αν ναι, με ποιες διαφοροποιήσεις;

Η Διαδημοτική Εταιρεία Ποδηλάτων συζητεί αυτές τις μέρες επαναφορά του προγράμματος σε συνεργασία με άλλη εταιρεία η οποία λειτουργεί τέτοιο πρόγραμμα στην πόλη της Λεμεσού.  Υπάρχουν όμως ορισμένα προβλήματα τα οποία πρέπει να υπερπηδηθούν όπως πχ νέα επιδότηση από τους Δήμους, πράγμα το οποίο δυνατό να μην τύχει της έγκρισης των Δημοτικών Συμβουλίων λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης.

Σημειώνεται ότι όλες οι αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν από τα Δημοτικά Συμβούλια των συνεργαζόμενων Δήμων.

Ελπίζω η απόφαση να είναι θετική ούτως ώστε να δοθεί νέα ώθηση στην χρήση του ποδηλάτου.

Απομαγνητοφώνηση: Χριστοθέα Ιακώβου Β5

Γεωργία Βασιλείου Β8

Γιώργος Σπυρίδης  Β5

Νίκη Ονουφρίου Β6